torsdag 13. mars 2008

Farlige tanker

Da jeg la meg i går tenkte jeg den teiteste tanken en person kan tenke:

"Jeg skal bare ligge og slække'n i senga i to minutter til, og så skal jeg skru av lyset og sette på alarmen til klokka 06.45. Jeg er jo så trøtt at jeg ikke gidder det nå."

En dristig tanke, Thomas!

Takk.

I første time i dag skulle jeg være prøvevakt. Da låser jeg opp for elevene, tar med prøven, deler den ut og passer på. Masse ansvar hviler i mine hender. Hvis jeg kommer for seint er det dumt for mange.

Gjett om jeg kom for seint 'a.

Pappa vekket meg og spurte om jeg hadde forsovet meg, og det hadde jeg jo naturligvis, for INGEN av de andre i husstanden gadd å skru på vekkerklokka mi for meg. Typisk dem.

Jeg spiste en rask brødskive og kjørte bil til skolen*.

De av dere som gjetta at jeg kom for seint gjetta faktisk feil.
Og det verste var at jeg ikke skulle være prøvevakt en gang!

Men det burde jeg ha skjønt. Kontordamer er jo så blanke og fine at de ordner alt.

Nok om det.

Mer om nesten det samme
For noen dager siden fikk bibliotekarthomas et brev:

"Kjære Thomas.

Du må hente en bok som vi har her til deg. Den er veldig fin. Du er veldig fin.
Hentefristen er 17. mars.

Vennlig hilsen Stokke Bibliotek, biblioteket som er i Stokke, og som ikke er fullt så fint som Melsom sitt."**



I dag kjørte jeg jo bil til skolen, så da kan jeg stikke innom! Genialt!
I tillegg var det en bok i boksapet, der man leverer bøker når biblioteket er stengt, som ikke skulle til meg, men til Stokke Bibliotek!
Fantastisk.
Jeg tror jeg hadde alt dette i baktanke da jeg slækka'n i to minutter til før jeg skulle skru på vekkerklokka. Av den grunn fikk jeg jo sovet litt lenger. Den grunn er sjenerøs.

* Jeg liker ikke å kjøre bil noe særlig, bare når det virkelig trengs.
** Fritt etter hukommelsen, og det man kan forvente av folk når de skriver brev til meg.

5 kommentarer:

Marit sa...

Du har ikke lyst til å ta over som bibliotekarlæringsting på Greven i steden for da? Vet om i hvert fall en som hadde blitt veeeldig glad for det.

Og forresten, det var ikke meningen å glemme WoW i oppramsingen min. Det bare var litt mye

Anonym sa...

Du er en artig skrue du! Jeg kjenner til den dristige tanken. Men jeg har fremdeles en far som vekker meg, jeg:P

Griffus sa...

Kjenner vel kanskje litt for godt til den dristige tanken der ja.

Linnéa sa...

Den smellen der går jeg på alt for ofte.

DRISTIG!

Anonym sa...

Det er litt deilig når man forsover seg også, hvis man ikke tenker på all halsinga som følger etterpå.

Mine foreldre suger også til å sette på vekkerklokke for meg. Hender ofte de setter på alarmen når jeg sover lenge på torsdager, da. Jeg våkner grundig av den lyden for å si det sånn...