onsdag 9. april 2008

Palindromer - Ondskapens skriftform

Jeg kom plutselig på en skummel ting!

Hvis man klarer å skrive et palindrom baklengs, så skjer det noe utrolig.
Et palindrom er et ord som tilsynelatende er det samme forlengs som baklengs. "Rotor" for eksempel. Det lengste norske palindromet er, som kjent, "regninger."

Palindrom er gresk. 'Palin' betyr bak, og 'drom' betyr retning.

Det er bare det at ingen har klart det - man ender bare opp med det samme ordet, og har ikke kommet noe sted.

La meg rette på meg selv: Det er bare det at ingen har klart det enda.

Jeg er sikker på at man med den rette matematiske ligningen, og tilstrekkelig med tid, kan klare det.

Den engelske dikteren Benjamin Jonson fant på begrepet på begynnelsen av 1600-tallet. Han eksperimenterte mye med det, men fikk plutselig gjentatte hjerteattakk etter å ha studert og eksperimentert for lenge. Tilfeldig? Neppe.
Jeg er sikker på at han var nærmere ved å løse en palindromsk gåte enn noen annen, men etter at han fikk kreftene tilbake, turte han ikke å fortsette utforskningen av palindromenes hemmelighet. I ettertid holdt han seg til tryggere arbeid: Forfatterskap.

Grunnen til at de fleste språkforskere og -entusiaster holder seg unna palindromer er fordi de vet at de er tilknyttet ondskap.

En amerikansk professor som levde fra 1908 til 1994, skrev mange svært provoserende bøker. Mye av det han skrev var rasist-nasjonalistisk. Han hadde ingenting til overs for jøder, og i hvert fall ikke svarte. Han var mye omtalt i amerikanske medier, og skapte mye spetakkel. Han påsto blant annet at John F. Kennedy ble myrdet av sovieterne. Altså dedikerte han mye av livet sitt til ett formål: Å skape uro og frykt.

Ikke så rart, vil jeg si.
For jeg vet at han het Revilo Oliver - et palindrom.

Det grøsser nedover ryggen min bare jeg tenker på navnet hans, og jeg må passe meg så jeg ikke får hjerteattakk selv. Navnet Revilo Oliver hadde han nemlig hele livet, og det er nok heller ikke tilfeldig at EVIL er å finne i fornavnet hans.

Hvis man løser den palindromske gåten, og klarer å skrive navnet hans baklengs, vil jeg tro, med de beregningene jeg til nå har foretatt meg, at man får noe sånt som "The Darkest of All Beings, Corruptor of Mankind and Reaper of Souls," men jeg kan ikke være helt sikker enda. Hvis jeg hadde klart det er jeg sikker på at jeg hadde dødd, eller at verden hadde gått under, så jeg har nok gjort en slurvefeil eller to. Heldigvis.

Noe annet som er verdt å tenke på når man sammenligner palindromer og ondskap, er det tyske palindromet
"Ein Neger mit Gazelle zagt im Regen nie,"
som betyr "En neger med en gazelle er ikke motløs i regn."
Jeg vil definere rasisme som en ondskap, og da skulle det bare mangle at det fort blir palindromt.
Også på dansk viser palindromet sin sanne side:
"Tre negre med fane, en af dem er genert"
"Tre negre med fane, en av dem er sjenert."


Det er ett språk som er veldig pussig ved alt dette - hebraisk.

På hebraisk er det to palindromer som motsier alt jeg tidligere har nevnt om palindromets ondskap:

"?אבי אל חי שמך למה מלך משיח לא יבא"

og

"דעו מאביכם כי לא בוש אבוש, שוב אשוב אליכם כי בא מועד"

Israel og jødenes historie har spilt en så stor og viktig rolle at det tydeligvis har satt sitt spor i språket deres, til den grad at det har bøyd palindromets natur.
Palindromene betyr nemlig:

"Evige Far er ditt navn, hvorfor har ikke kongen Messias kommet enda?"

og

"Vit av deres forfedre at jeg vil ikke være forlegen, jeg vil komme tilbake til dere når tiden har kommet."

Pussig.

Hva som skjer når man endelig får til å skrive et palindrom baklengs kommer kanskje an på hvilket palindrom det er.

Dette er et tema som språkvitere* verden over burde bruke en større del av hverdagen sin på. Vi i Norge burde ha et eget departement for det. Palindromminister. Det er det Norge mangler.


* Jeg velger å si språkvitere framfor språkeksperter fordi VG og Dagbladet har forsynt seg så grådig av ordet "ekspert" at de kunne ha fått Titanic til å flyte igjen - på fett.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Veldig spennende konspirasjonsteori du har der.
Siden alle har lidd nok under agnes i senga, skal jeg kaste en ny forbannelse over dere:

A man - a plan - a canal, Panama.

Thomas sa...

Takk for den. Det er en god én, altså.
Hvis den bare kune ha blitt forbundet med ondskap.. jaja..
For ikke å si: jajaj..

Anonym sa...

Et glimrende innlegg. Jeg visste det var noe staten manglet. Det er godt å få svar...

Anonym sa...

Det tror jeg ikke noe på. Du sa det sikkert bare for å få det til å se ut som om du hadde mye å gjøre, etter at du hadde følt deg så utrolig provosert over at jeg tillot meg å skrive hvor lite tid jeg har i forhold til alle andre.

Hah!

Jannekake sa...

Oh, nå fikk du meg til å tenke litt her.

Veldig interessant det du skriver, flott om du fortsetter med lignende blogginnlegg. Språk er gøy.

Anonym sa...

så, du skal spises til frokost av deg selv når du blir stor?

og. Dette var morsomt og lese. Faktisk.