mandag 14. april 2008

Befalsk og løytnansk

Etter at jeg hadde skrevet det forrige innlegget, kom jeg til å tenke på en ting.

Utdrag fra en fiksjonell samling for rekruttene på Madla rekruttskole:

Rollene:
R - Rekrutter
L - Løytnant

L - Velkommen, rekrutter. Nå skal vi gå igjennom de grunnleggende lover og regler vi har her på basen. Vi begynner med det sanitære.
Løytnanten opplyser rekruttene om alle regler. Rekruttene er helt rolige, og følger godt med. Løytnanten tuller bittelitt innimellom, likesom Jan Lysebos diskréte kommentarer.


Utdrag fra en faktisk samling for rekruttene på Madla rekruttskole:

L - Vel'faens'kommen, rekrutter!
R - Yay! Wohoo! 'Applauderer'
L - 'spytter ut snusen sin og tar en ny'
L - Nå tenker jeg at vi skal ta og.. ehm.. gå igjennom lover og regler vi har her på basen.
L - 'mumler, mens mikrofonen er på' Faen ass, jævla Power Point. Alltid no' sånt drit me'n vøtt.
R - Hahahahahaha
L - Sånn, da er det i orden. Nå, hvor var jeg. Jo, sanitæranlegg. Hovedregelen er å ikke pisse på gølvet, og urinalene skal faen mæ'kke drites i.
R - Hahahahahaha
L - 'fortsetter med det vulgære språket og et lederskap som ikke kan styre en fjernstyrt sokk'
R - 'ler hver gang løytnanten sier jævlig, jævel og faen'
R - 'blir slitne i lattermusklene'

Fritt etter hukommelsen, men dog: en førstehåndskilde.*

De fantastiske lederegenskapene til befalet var en av grunnene, for ikke å si hovedgrunnen, til at jeg ikke gadd å være i militæret lenger.
Jeg sier "fantastiske lederegenskaper" fordi de faktisk var det. Flertallet (99%) av rekruttene syntes det var storartet at befalet var så "jordnære" som de var, og befalet var av den grunn "kule".

Jeg ville ikke la meg styre av sånne folk.

Også så mange skrivefeil!
Jeg tar ikke imot ordre av folk som skriver "sanitær anlegg". Da blir det bare til at jeg begynner å snakke sakte og ekstra tydelig, sånn at den stakkaren skal kunne skjønne hva jeg sier.
Da kan heller jeg være deres befal.


* Jeg veit hvordan man bruker semikolon, og det ser fint ut uten. Takk, Håkon!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg beklager melonene. Trøst deg med at du kan se de med en gangen sjansen byr seg - et sted med lyd. Ellers har du som vanlig noen usedvanlig gode innlegg. Hvilket jeg elsker. Det medbringer tonnevis med inspirasjon. Så mitt neste innlegg skal jeg skrive mens jeg driter. Ønsk meg lykke til. Jeg må drite.

Anonym sa...

Sånn. Les mitt nye innlegg.

Anonym sa...

Så utrolig leit. Jeg er glad jeg slapp unna heile driden. Blir så provosert av akkurat de to tingene (dårlig lederskap og skrivefeil) at jeg sikkert hadde utviklet meg til Super Sayian flere ganger i løpet av førstegangstjenesten.

Der du satt et semikolon, skulle det egentlig vært et kolon. Reglene er enkle og greie: To selvstendige setninger som egentlig kunne stått hver for seg, kan man knytte opp mot hverandre ved å bruke semikolon, dersom en føler at de har med hverandre å gjøre.

"Jeg måtte kjøpe meg et arsenal av skytevåpen; jeg hadde ikke sett så mange særskrivinger på en evighet".

Et kolon er altså midt mellom komma og punktum, og kan vel på en måte erstatte visse konjunksjoner når en vil det.

Andrea sa...

Jeg er 16 år og har vært på Madlaleiren! Jeez. Ikke som rekrutt da, men når jeg jobbet på sandvolleyballgreiene i sommer. Jeg synes ikke befalet der var så jævelig greie, de var faktisk ganske bitchy. Men det kan hende var fordi jeg er 16, jente og at alle vi som var der var forferdelig rotete. Det som jeg husker fra den leiren var at jeg aldri så militære folk, unntatt når de heiste opp og ned flagget om morgenen og om kvelden, og når vi spilte volleyball i gymsalen dems, og at det sto at hvis du sto mer enn 3 min i pissoaret eller hva det heter, gjorde du noe annet. Men det brukte jo ikke jeg da. Digg. Da vet du det.

Anonym sa...

Har du sett på maken! Det er jo selveste bibliotikar-karen vår! Jeg er herved fast leser.

Du får meg tilå ville drite litt og.

Anonym sa...

Godt å høre at du likte overgangen. Jeg tenkte på det når jeg skrev, faktisk.

Anonym sa...

Det var da endelig godt.

Anonym sa...

Chuck Norris og Lars Monsen? Vel, jeg kan ikke klage.. I've turned out very well. Jeg spiser gråstein til frokost.

Anonym sa...

Takk, hyggelig med slike tilbakemeldinger=)