søndag 7. september 2008

Metafor? Pøh! Eller bare schmetafor!


I dag så jeg en film der det var en mann som sa "Go meshuga!" og akkurat det ordet snakka vi om på bandøvinga i går. Fiffig. Det er ikke hver dag man snakker om det ordet, og det er ikke hver dag man hører det på film. Jeg visste selvfølgelig hva mannen mente, siden vi hadde snakka om det på forhånd, og det kunne jeg opplyse alle de andre filmtitterne om.

"Jeg går på høyskole og kan masse ting. Jeg veit blant annet hva han mannen nettopp sa," sa jeg.

Mamma, som var en av titterne, går på universitetet, så det hadde ikke den største effekten å nevne høyskolen, men hun visste i alle fall ikke hva han mannen mente. Høyskolen slår altså universitetet når det gjelder jødiske uttrykk, men universitetet slår høyskolen i å lage middag og vaske klær, forklarte hun.

"Å ja?" sa jeg da, med en ekstremt oppstemt og skjærende stemme. "Vel, jeg slo Rebecca i Smash Bros Brawl i stad!" Det var esset i ermet mitt. Høyskolen er nemlig svært god i Smash Bros Brawl.

"Ja, vel," svarte mamma, tydelig uinteressert. "Slå rekorden min i edderkoppkabal, du, din mammadalt!"

Nå spilte vi ess mot ess.

Det var som om den kalde krigen plutselig brøt ut for alvor.

Mamma var Russland. Jeg var Færøyene.

Færøyene rakk Russland til navlen og gulpet. "Jeg får vel vaske do, jeg," sa Færøyene og så ned.

Russland behøvde ikke å si noe. De atomdrevne, glødende øynene sa sitt.

10 kommentarer:

Julia. Eller bare Aurora, sånn på kjedelige dager. sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Takktakk, det tror jeg jeg kommer til å trenge. Høgskolen i Vestfold? Begynt der? Hva går du?

Anonym sa...

Jeg vil veldig gjerne spille super smash bros brawl, for jeg knuste alle i n64 en gang i min ungdom. Alle.

Synd de aldri slipper sånne titler til PS3

Anonym sa...

Du vet, akkurat den type skill som moren din har, tror jeg er den alle jenter har fra de er bittesmå. Det er sånn det går når man blir tvunget til å leke med Baby Born og Barbie. Man blir smågal og utvikler evner på høyde med Roald Dahls Matilda. Sånn er det bare.

Anonym sa...

Ikke for å mase og slikt, men hadde det vært mulig å legge inn en søknad for å få oppdatert linken du har til bloggen min? Har jo byttet fra blogspot til blogg.no. :)

Anonym sa...

HVOR er overskriften hentet fra? :o

Anonym sa...

Det kommer nok ikke så veldig mange bilder med det første, men skal prøve å få dem ut så fort som overhodet mulig.

Fett da. Hva slags lærer ser du for deg at du blir til slutt'a? Matte?

Julia. Eller bare Aurora, sånn på kjedelige dager. sa...

Mødre vinner alltid uansett i alt, og det er en gylden regel. Hva gjør du på forlkehøyskole forno? Jeg syns bildene er fine, det er liksom enklere å se bilder av Fiona enn av Aurora..

Anonym sa...

Herlig. Jeg skal legge ut bilde av kaka snart. På en ny blogg.

BLOGG.NO GJØR MEG KVALM.

Anonym sa...

Haha, takk og takk. :) Men, hm, det så jo helt ekstremt kjent ut, mulig jeg har hørt noe lignende på en eller annen tv-serie. Med mindre vi deler forstand da, som ville vært merkelig.