tirsdag 29. juli 2008

Media Schmedia


All media har feilet.

Noe historisk har skjedd. Dette året er faktisk et ganske minneverdig år for verdenskulturen på grunn av det som har skjedd. Jeg hadde nesten aldri trodd at jeg skulle få oppleve det, men media har nesten ikke dekket det i det hele tatt - for alt jeg veit.
På internettsida IMDB.com, Internet Movie Database, har den eneste filmen som noen gang har vært på førsteplass for beste film*, Gudfaren, nylig blit slått.

Gudfaren har nemlig alltid ligget på topp.

Det er fort gjort å tenke at dette bare er en internettside blant mange, der de aller fleste har en spørreundesøkelse der de spør "Hva er din favorittfilm?" i ny og ne. Dette er ingen sånn side. Dette er Alle Filmers Internettside.
Det er hit filmer kommer når de dør.
Det er her filmer blir født.
Det er her filmer lever.
Det er her filmer går sammen to og to for å lage nye filmer.

Filmen som nå ligger på førsteplass, som gjorde det historiske spranget over Gudfaren, er The Dark Knight.
Det har altså, med denne internettsida som kilde, aldri blitt laget en bedre film en The Dark Knight, og neste gang en film kommer seg til toppen av lista, kan godt være om hundre år, for det skal svært mye til. Gudfaren var best i hele 36 år.

Vi kan fortelle barnebarna våre at vi var der da Gudfaren ble slått.

Og de kommer til å vite om The Dark Knight, og de kommer til å ha sett den, for den kommer fortsatt til å ligge på toppen, for det er nok ikke hvert hundrede år at en film overstiger den beste på IMBD.
Jeg hadde egentlig ikke planlagt å se The Dark Knight på kino, men å se verdens beste film på kino er uunngåelig.

Tenacious D burde skrive en låt om den, som de kaller "Tribute - The Best Film in the World."

Hvis The Dark Knight hadde vært en farge, hadde jeg tatovert meg i den fargen.

Hvis The Dark Knight hadde vært en jente, hadde vi vært kjærester.**

Hvis The Dark Knight hadde vært en ku, hadde jeg drukket melka hennes***.

Hvis The Dark Knight hadde vært en ost, hadde jeg vært muggen dens.

Hvis The Dark Knight hadde vært en sykebil, hadde jeg skada meg hele tida.

Hvis The Dark Knight hadde vært et foster, hadde jeg vært en livmor.

Hvis The Dark Knight hadde vært ond, hadde alt ondt vært godt.

Hvis The Dark Knight hadde vært dopapir, hadde jeg spist avføringsmiddel.

Hvis The Dark Knight hadde vært ingenting, hadde jeg fjærnet alt.

Hvis The Dark Knight hadde vært Frp, hadde jeg faktisk stemt det.

Hvis The Dark Knight hadde vært Hitler, hadde jeg ikke likt jøder.

Hvis The Dark Knight hadde vært mandag, hadde jeg vært glad søndag kveld.

Hvis The Dark Knight hadde vært abstrakt, hadde jeg vært en drøm.

Hvis The Dark Knight hadde vært en film, hadde jeg sett den.

For The Dark Knight er best.

Vi må ta i betraktning at Heath Ledger er død.
Det gjorde at filmen fikk et vesentlig preg av mystikk over seg, og var nok en stor, medvirkende faktor til at folk synets filmen var så flott.

Men jeg veit ikke. Jeg har faktisk ikke sett den.


* Bortsett fra like etter at de starta sida, for da var det nok et spennende kappløp for mange filmer, men Gudfaren slo dem etterhvert.
** Siden jeg ikke er pedofil, så hadde jeg venta litt med å bli sammen med henne, i og med at hun bare er to uker gammel. Men jeg hadde adoptert henne først, i alle fall.
*** og velta henne mens hun sov.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ikke for å være kjip eller kverulerende eller noe, men Gudfaren er faktisk nummer tre på den lista.

http://www.imdb.com/chart/top

Jeg syntes The Dark Knight var konge. Men at den overgår Gudfaren? Det er jeg ikke helt sikker på.