onsdag 22. oktober 2008

Flyttepøl og norsk

Jeg bukker under under presset fra Blogg.no-folk. Men jeg liker ikke Blogg.no. Grunnen til det er at teksten der er så liten. Da blir det så stygt. Folks innlegg ser ut som ingredienslista på Euroshopper Kokesjokolade.
Alle innleggene mine der skal bli bilder, ikke tekst.
For da blir det fint.
Med bilder.

For de sier jo mer enn tusen ord.

Bortsett fra at det er teit.

De sier mer enn tusen stumme humanetikere, ja, men ikke nødvendigvis mer enn tusen ord.

Tusen ord er mye.

Hvis jeg lager et bilde der det står "Flatbankeri," sier det liksom mer enn tusen ord? Det gjør jo ikke det. Å skrive flatbankeri tusen ganger sier jo mer. Altså sier det ikke mer enn tusen ord. Tullekopper.
Den neste som sier "Et bilde sier mer enn tusen ord" skal jeg kalle en tullekopp! Og så skal jeg presisere hva jeg legger i ordet tullekopp, og det er for stygt for å vise på NRK*.

Adressa til den andre bloggen er www.arkivet.blogg.no.


*Bortsett fra at ingenting er for stygt til å vise på NRK lenger. Folk banner til og med på NRK. Det som er forkastelig med at folk banner på NRK, er at vi må betale for å ha NRK, og da betaler vi for at folk skal banne. Det synes jeg er helt dust, og det mener jeg. Jeg vil ikke ha TV fordi jeg ikke vil betale for folks banning. Bann ned i en søppelbøtte i stedet, så kan jeg betale for søppelbøtta. Jeg synes det er, vel å merke, greit med banning i filmer og serier, men i andre programmer er det HELT unødvendig. Jeg så på Barnas Supershow eller noe sånt, og der var det tydeligvis tøft å banne. Fy flate, sier jeg da - noe som er et veldig flott alternativ til f-ordet folk flest sier etter å ha sagt "fy". "Flate katta" er også herlig.
I aviser pågikk det for liten tid tilbake en diskusjon på om det er greit å bruke ordet "rase" lenger. Jeg synes det er HELT DUST å i det hele tatt tenke på å ikke bruke et NYTTIG OG VIKTIG ORD når man heller kan snakke om at det er stygt og sinnsfattigslig å banne.
På NRK kan man ikke si neger eller hottentott, men man kan si FAENIHELVETESJÆVLAHERREGUD. NRK trenger å atombombe prioriteringene sine.
Det siste jeg vil, er å ha en overordnet som banner. Da slutter jeg. Jeg hever meg så langt over det når det skjer i formelle omgivelser. På høgskolen skjedde det selvfølgelig under forelesningene. Vi hadde OBLIGATORISKE forelesninger der foreleseren bannet. Hva for en verden lever vi i?
"Ok. Du skal bli lærer. Da må du lære deg å bruke munnen for hva den er verdt. Hør etter og repeter: FAEN. HELVETE. HERREGUD. JÆVLA. JÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆVLA. Fint. Også substantivsformen av det. JÆVEL. Bra!"
Da slutter jeg. Da slutta jeg.
Foredraget som ble holdt da jeg la størst merke til munnbruken, ble fyldig komplimentert av lærerne mine. Da blir jeg ikke gladere. Det verste er at folk ler av det. Jeg rister på hodet. Er det gøy? Nei, det er ikke det.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Betyr det at du bytter for godt?

Vel, noen bilder sier mer enn tusen ord.

Dette var det beste eksempelet jeg fant akkurat nå.

http://engrishfunny.com/2008/10/16/nothing-but-the-classics/

Anonym sa...

Jeg kan lære deg hvordan du får større skrift :)

Julia. Eller bare Aurora, sånn på kjedelige dager. sa...

Da jeg var liten ble pappa som fedre flest iblant skikkelig sinna. Da begynte han med et "SVAAAAARTE", før han så rundt seg og ned på de uskyldsblå barneøyne, og avsluttet med et "skjære"

"De sier mer enn tusen stumme humanetikere, ja, men ikke nødvendigvis mer enn tusen ord."
=meget morsomt.

jeg ønsker en definisjon av tullekopp.

Anonym sa...

Hei Thomas! Kom over innlegget ditt da jeg søkte etter definisjonen på "tullekopp". Jeg fant ikke det her, men reagerte på innlegget ditt om banning.

Jeg syntes det er smalt og naivt å sammenligne begreper som blir erklært ufine, upassende, vulgære , blasfemiske osv, med ord og uttrykk som er ufølsomme, politisk ukorrekte eller nedsettende.

Jeg tenker i hovedsak på bruken av ordet "neger" som ikke på noen måte kan sammenlignes med "tradisjonelle" banneord.

Jeg er ingen stor forkjemper for eller imot banning, det skal sies, men respekt ovenfor andre mennesker setter jeg høyt. Om noen du er sammen med banner så kan jeg godt forstå at det er utrivelig, men strengt talt er det harmløst.

Du kommer garantert ikke til helvete om hun ved siden av deg sier feks "Satan i Helvete!"

Men om du omtaler en afrikaner (eller mye verre, andre som er mørkere en deg selv" som "neger" så oppfattes det av svært mange som nedsettende pga ordets ladning og hundrevis av år med diskriminering.

Husk (eller les om) ordets historie og hvordan det har blitt en svært nedsettende betegnelse på folk med forskjellig bakgrunn, men hovedakelig svarte afrikanere.

Du tenker kanskje at det er greit å bruke ordet "neger" fordi det har vært akseptert tidligere, spesielt i "hvite" samfunn, men da må du vurdere hvorfor du ikke sier "fitte" fremfor feks "vagina" da det er opprinnelig et harmløst og kanskje til og med romantisk ord (som "våt eng", eller muligens sprekk i et fjell).

Joda, "neger" kommer fra ordet "niger" eller "Negrè" eller "sort" og er i utgangspunktet greit nok, men å sammenligne det det med religiøs , seksuell, eller annen banning blir feil.

Det du snakker om er bruk av ordet i dagligtale og det bør man være forsiktig med. Skulle man likevel bruke det i bannesammenheng som feks "Svarte neger!" så er man jo helt idiot.

Hilsen Hartvig